torsdag 10 december 2009

Rembrandt-filmerna

Jag var och såg Rembrandt-filmerna av Greenaway på Rio häromsisten. Jag hade en härlig upplevelse, som alltid är hans bildspråk helt enastående. Min kurskamrat på skolan hade sett dem, men han hade varken gillat ironin eller allt det grova. Han tyckte att det var för mycket. Jag kommer ihåg att jag kände dåligt samvete för min kamrat som jag släpat dit, men hon gillade det. Och då blev jag så glad att jag älskade min upplevelse. Lustigt hur något så personligt som samspelet mellan mig och kompisen fick mig att blunda för det negativa... För jag har lust att hålla med om att det var mycket grovt i onödan som var med för sakens skull. Ska se om dem. Som vanligt otroligt många gåtor i Greenaways filmer -och de suggestiva bilderna är värda att ses om!!
Lustigt hur Greenaway sa i den andra filmen att de flesta människor idag är bildmässigt illiterata. Så pratade han precis hela tiden. Han ville verkligen förklara varje aspekt av bilden det handlade om. Jag älskade orerandet om en enda bild i den andra filmen. Människor som älskar det de gör och är passionerade är min stora glädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar